SVETSKI DAN PRAVA DETETA UZ KNJIŽEVNU RADIONICU „PRAVO NA BAJKANJE“
„Nakon uzajamnog predstavljanja, decu sam uputila u razloge našeg današnjeg susreta, odnosno u povod – SVETSKI DAN PRAVA DETETA – uz objašnjenje o inicijativi Ujedinjenih nacija, kao i o samoj organizaciji Ujedinjenih nacija, a shodno njihovom uzrastu. Uvodni deo je obuhvatio i kraću priču o Ljubivoju Ršumoviću čija je pesma o pravima deteta, potaknuta ovim Svetskim danom, prevedena na više jezika i predstavlja pravu dečju himnu. Pesmu smo zajednički pročitali.
Drugi deo je obuhvatio razgovor o BAJKAMA i BASNAMA, razlici ove dve književne vrste, kao i o njihovim afinitetima kada je reč o konzumaciji bajki: film ili knjiga i sl, ali uz obaveznu argumentaciju kako bi deca obrazložila svoje afinitete. I u ovom delu radionice, ruke i prstići su bile podignute u „nadmetanju“ ko će se prvi javiti i objasniti svoju naklonost ka filmu ili knjizi ili razloge dopadanja bajki poput „Čardak ni na nebu, ni na zemlji“ ili „Princeza na zrnu graška“.
Treći deo je deci svakako bio kulminativan (što i jeste bio cilj) i podrazumevao je osmišljavanje naše sopstvene – zajedničke bajke. Otud i naziv ovoj radionici: PRAVO NA BAJKANJE.
Podsegmenti ovog dela kreativne radionice su bili:
– pisanje kao čin oslobađanja i slobode
– razgovor o konstrukciji bajke: uvod, razrada, zaključak – odnosno uvod, zaplet -razrada – rasplet – zaključak
– dogovor oko teme bajke: NOVA GODINA (deca su sama predložila ovu temu)
– osmišljavanje likova naše bajke
– davanje osobina likovima, odnosno građenje likova
– kreiranje sadržaja po likovima i dogovorenoj temi
– predlog zaključka i pouke
Četvrti i poslednji deo radionice je imao za cilj da zajednički upriličimo „održivo bajkanje“, pa je deci plasiran predlog (koji je učiteljica prihvatila) da svako napiše bajku koju smo zajednički osmislili sa završetkom koji je samo njihov i koji se razlikuje od našeg i da te autentične bajke potpišu, nacrtaju svoju ilustraciju i da ih povodom Nove godine razmene jedno drugom kao novogodišnji poklon.“